Motion till Kyrkomötet
Öppet nattvardsbord

Mot 2005:53

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att teologiskt och pastoralt behandla frågan om ett öppet nattvardsbord också för odöpta och återkomma till Kyrkomötet 2006 med förslag till beslut.

Motivering

I Svenska kyrkan är det möjligt att vara tillhörig i väntan på dopet. En liknande hållning skulle också kunna praktiseras när det gäller tillträde till nattvardsbordet. På så sätt får människor möjlighet att mogna och växa i sin kristna tro i egen takt. Allt fler barn och ungdomar kommer i kontakt med kyrkans gudstjänstliv utan att vara döpta. Det beror på den positiva utveckling som sker i många församlingar där ungdomar sätts i fokus vid utformningen av gudstjänster. I de allra flesta ungdomssammanhang är det just mässorna som är attraktiva. Dit får man komma som man är. Det rimmar inte med vår gudsbild att använda nattvarden för att särskilja människor i innanför och utanför. Vi vet att nattvarden är en vanlig väg, inte minst för ungdomar, in i Svenska kyrkan och till personlig tro.

Det är föga sannolikt att någon av de första lärjungarna vid nattvardens instiftande uppfyllde kriterierna som omnämns i kyrkoordningen. I inledningen av kyrkoordningens 20 kap. om nattvarden står följande: ”Svenska kyrkan har ett öppet nattvardsbord. Alla som är döpta i Faderns, Sonens och den heliga Andens namn inbjuds till måltiden.”

Vi menar att det ligger en motsägelse i denna ordning. Dopet kan uppfattas som en gräns som skymmer öppenheten. På så sätt grumlas gudsbilden som den gränslösa kärleken och vårt uppdrag att vara en öppen folkkyrka mitt i livet.

Vi är inte på något vis ute efter att försvaga dopets ställning. Som folkkyrka i dag finner vi dock ingen anledning till att dopet måste komma före nattvarden tidsmässigt. Regeln är omöjlig att kontrollera och kan ibland skapa skuldkänslor hos den som ”gjort fel”. Båda sakramenten ger uttryck för Jesu generösa öppenhet och respekt för olika människor.

Vi finner det angeläget att denna fråga får belysas pastoralt och teologiskt för att möta nutida och framtida utmaningar. I dag firas nattvard i fängelser, vårdhem, kyrkor och på festivaler och torg. Vi kommer möta allt fler odöpta som ställs utanför genom vårt dubbla budskap. Vi motionerar därför om ett öppet och ärligt välkomnande: – Kom, allt är tillrett! Och där var och en som vill får vara med.

Vid Siljans strand den 20 juli 2005

Johan Linnman Anders Åkerlund